Les: (A) sociaal?

 

Duur: 40 minuten


Dit level bestaat uit drie onderdelen.

Bij het eerste onderdeel bekijken leerlingen een video en gaan daar over in gesprek aan de hand van discussievragen.

Het tweede onderdeel is een interactieve test waarbij leerlingen bedenken hoe actief zij zijn online.

Het level sluit af met een klassikaal onderdeel waarbij leerlingen met elkaar afspreken hoe zij online met elkaar om willen gaan


Cyberpesten

Bekijk het filmpje over cyberpesten.
De schermen die volgen, bevatten discussievragen die ingaan op de video.

 

 

Ga naar aanleiding van het filmpje in gesprek met de leerlingen over de vragen die één voor één in beeld verschijnen:

• Zie je weleens nare reacties op sociale media of YouTube of heb je die zelf weleens ontvangen?
  Zo ja, wat doe je dan

• Heb jij weleens iemand geblokkeerd of ben jij weleens door iemand geblokkeerd? Waarom?

• Wanneer gaat iemand te ver op social media?

• Je moet bij sommige social media 13 of 18 zijn om een account aan te maken. Wat vind je daarvan?


Test hoe actief leerlingen zijn online

Met deze test ontdekken leerlingen hoe actief zij zijn online, in vergelijking met hun klasgenoten.

De test bestaat uit 15 vragen.

Er zijn twee testversies:

 

Kies de test`Hoe actief ben jij online?’ indien de leerlingen de test zelfstandig doen.

Kies ook deze versie, als je geen gebruik kan maken van smartphones om interactief te stemmen.

Hanteer in dat geval `de meeste stemmen gelden’ (handen opsteken) om de vragen te beantwoorden.

Op het scherm is te zien hoe lang je nog hebt om antwoord te geven.

 

Kies de test`Hoe actief zijn jullie online?’ om de test met gebruik van smartphones af te nemen.

De leerlingen gebruiken hun smartphones om interactief te stemmen.

Klik bij elke vraag steeds op de button`stemmen’ om de vraag te activeren.

Op het scherm is te zien hoe lang je nog hebt om antwoord te geven.

 

 

Uitslagen

• Bij het stemmen met smartphones krijgen de leerlingen direct te zien, aan de hand van percentages, hoe de rest van de klas

  heeft geantwoord.

  Klik hierna op ‘doorgaan’ om de landelijke score te tonen.

  Hierna volgt steeds automatisch de volgende vraag.

  Individuele uitslagen zijn alleen zichtbaar op de smartphones van de leerlingen

 

• Als leerlingen de test individueel afnemen zien ze op het scherm alleen hun persoonlijke resultaat ten opzichte van wat er landelijk is geantwoord.

 

• De leerlingen kunnen hun persoonlijke uitslag delen via e-mail en/of Whatsapp.

  Op die manier kunnen ze iemand anders uitnodigen de test ook te doen.

 

Tip!

als je de test met de klas wilt doen met daarbij een klassikale bespreking, is het raadzaam om de onderwerpen

met een opvallende uitslag tijdens de test te noteren,

zodat je daar later gemakkelijk op terug kunt komen.

 

Bespreek na afloop van de test met de leerlingen wat zij ervan vonden.

Discussieer over de meest opvallende uitslagen en stel ze extra vragen om het gesprek op gang te helpen:

• Welke uitslag verrast je?

• Bij welke vragen wijkt jouw antwoord af van de anderen?

• Bij welke vraag is de klas het met elkaar eens?

Vat de meningen van de klas samen en ga door naar het volgende onderdeel.


Afspraken maken

Na het maken van de test, hebben leerlingen meer inzicht gekregen in hun persoonlijke gedrag online

en dat van hun leeftijdsgenoten.

Een mooi uitgangspunt om met elkaar te praten over wat ze belangrijk vinden als ze online met elkaar omgaan.

 

De gemaakte afspraken kunnen worden ingevuld op het scherm en op de geleverde poster.

Handig, om in de klas op te hangen als geheugensteuntje.

De poster vind je ook onder de tab werkbladen in module 4.

 

Belangrijk online

Op het scherm verschijnt de zin: Dit vinden wij belangrijk online.

Bespreek met de leerlingen waar zij waarde aan hechten online.

Denk hierbij aan onderwerpen als vriendschap, respect, omgangsvormen (oftewel: netiquette),

iedereen hoort erbij en de hoeveelheid tijd die je online doorbrengt.

 

Vul de inbreng van de leerlingen in op het scherm en maak een screenprint.

Op die manier kun je de inbreng straks makkelijk overnemen op de poster.

 

Vragen die de leerlingen op weg kunnen helpen bij het maken van afspraken in de klas:

• Wat voor online reacties geven je een goed gevoel?

• Welke juist niet?

• Welke regels vind je belangrijk?

• Met welke onderwerpen hebben de regels te maken?

• Hoe spreek je elkaar aan online?

 

Online do’s

Nu de leerlingen weten wat ze belangrijk vinden online, gaan ze op het volgende scherm aan de slag met een do’s- en don’ts-lijst.

Vraag voor de do’s-lijst waar leerlingen online een goed gevoel van krijgen.

 

Vragen die leerlingen op weg kunnen helpen:

• Waar word je blij van online?

• Wat deel je en waarom?

• Wanneer stuur je iets door?

• Wanneer en hoe tag je iemand?

• Wie nodig je uit als je een groep aanmaakt?

• Wanneer en hoe geef je elkaar complimenten?

 

Online don’ts

Naast de do’s-lijst komt de don’ts-lijst.

Hierin geven leerlingen aan wat ze niet oké vinden.

Stem gezamenlijk af welke afspraken in de lijst worden opgenomen.

Vul de inbreng van de leerlingen in op het scherm en maak een screenprint.

Op die manier kun je de inbreng straks makkelijk overnemen op de poster.

 

Vragen die leerlingen op weg kunnen helpen:

• Welk online gedrag vind je niet oké?

• Wanneer gaat iemand te ver online?

• Wat plaats je niet online?

• Wanneer stuur je iets niet door?

• Welke reacties plaats je niet?