Inleiding

 

In deze module ligt de focus op bewustwording en zelfreflectie ten aanzien van nepnieuws,

bewust gamen, balans zoeken tussen online en offline zijn en de rol van groepsdruk en sociale media.

Deze module wordt begeleid door Master: Jonatan de Boer (General manager Bird - voormalig managing director OnLane) en

Koen Schobbers (game-expert).


Lesduur:

Introductie - 10 minuten
Level 1: Raar, maar waar? - 15 minuten
Level 2: Bewust gamen - 45 minuten
Level 3: Online/offline - 15 minuten
Level 4: (a)Sociaal? - 40 minuten

 

Benodigd materiaal:

• Digibord (en computer);
• Internet; www.online-masters.nl
• Optioneel: tablets en smartphones
  (de smartphones worden ingezet om mee te stemmen);
• Geprinte werkbladen, pen en papier.

 

Bij het level Online/offline hoort een ‘Pak jij ‘m? Bingo!-blad’ en bij de levels Bewust gamen en (a)Sociaal? elk een schoolopdracht en thuisopdracht.
Print de werkbladen voorafgaand aan de les.
Geef de printopdracht dubbelzijdig afdrukken.

 

SocialMaster_Werkbladen_PO_2019 (1)
PDF – 1,8 MB 132 downloads

Gebruik smartphone

Om de interactiviteit en betrokkenheid van de leerlingen tijdens de lessen te stimuleren, is het mogelijk hen deel te laten nemen

met hun smartphone.

Hiervoor is toegang tot internet nodig.

Als niet alle leerlingen een smartphone met internettoegang hebben, kunnen ze in tweetallen samenwerken.

Activeer eerst ‘smartphone gebruik’ op het openingsscherm van de gekozen Master.

De leerlingen pakken hun smartphone en gaan in de browser naar www.online_masters.nl/app.

Ze vullen hier de code in die op het digibord wordt getoond.

 

Hierdoor wordt een verbinding tussen smartphones en digibord gemaakt.

Bekijk op het digibord of het aantal spelers overeenkomt met het aantal leerlingen.

Indien er geen interactieve elementen zichtbaar zijn op een digibord is er een wachtscherm op de smartphones te zien.

Zodra er op het digibord op de knop ‘stemmen’ geklikt wordt, komt na een kleine vertraging van ca. 5 seconden, een keuzescherm

tevoorschijn op de smartphones van de leerlingen.

Doordat deze keuzeschermen pas na het klikken op ‘stemmen’ geactiveerd worden, heeft de leraar genoeg flexibiliteit om eerst de vraag en

antwoorden voor te lezen.

Na de verstreken antwoordtijd verschijnt een percentage van de gegeven antwoorden op het digibord.

 

De smartphone kan ingezet worden bij alle opdrachten waar dit icoontje bij staat.

 


Certificaat

Online Masters kan worden afgesloten met een certificaat.

Er zijn twee mogelijkheden:

je print het certificaat voor alle leerlingen uit, vult de namen in en geeft handmatig aan welke vaardigheden de leerling zich heeft eigen gemaakt

en dus ‘gemastered’ heeft.

Het is ook mogelijk de namen en de aangeboden modules digitaal in te vullen en deze daarna per leerling uit te printen.

 


Maak jouw eigen website met JouwWeb