Les: Bewust gamen

 

Duur: 45 minuten


Laat de leerlingen met de, op het startscherm aangegeven, url en code inloggen

om het mobiel stemmen te activeren.


Introductievideo

In de introductievideo maken leerlingen kennis met Master Koen.

Hij was jarenlang gamer op topniveau en is nu game-expert.

Volgens hem is het als gamer vooral belangrijk dat je de juiste balans vindt.

Dat kun je doen door rekening te houden met de 5 S’en:

 

Slaap: Zorg voor genoeg slaap en rust ook overdag uit.

Sociaal: Spreek niet alleen online, maar vooral ook offline met je vrienden af.

School: Studie gaat altijd vóór het gamen.

Sport: Een fit lijf zorgt voor een fitte geest.

Spel: Kies een game die bij je past.

 

Bekijk de video en bespreek ’m na met de leerlingen.

Welke S vinden zij het belangrijkst? Waarom?

Op welke manier houden ze daar nu al rekening mee?

Wat kunnen ze nog meer doen?

Welke S vinden ze het moeilijkst om zich aan te houden?


Bewust gamen quiz

In dit onderdeel krijgen de leerlingen aan de hand van 8 kennisvragen inzicht in feiten en cijfers achter het gamen.

Je kunt ervoor kiezen om leerlingen de quizvragen met hun smartphone te laten beantwoorden.

 

 

Vraag 1. Hoe oud is de gemiddelde gamer?

Antwoord: d. 33 jaar. Er zijn dus naast veel jongeren, ook heel veel ouderen die gamen.

Hadden de leerlingen dat verwacht? Vertel dat gamen voor ouderen heel nuttig is.

Zo bleek uit een test van de universiteit van California dat het geheugen en de concentratie van ouderen tussen de 60 en 80 verbeterde

als ze regelmatig een racegame speelden.

(Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/13/kijken-van-gamen-word-je-slimmer-a1562801).


Vraag 2. Welke drie stofjes in je hoofd zorgen ervoor dat je verslaafd kunt raken aan gamen?

Antwoord: b. Adrenaline, dopamine en endorfine. Licht het antwoord verder toe aan de leerlingen:

De meeste games zijn spannend en spelers worden beloond als ze iets goed doen.

Hersenen maken daarbij de stofjes adrenaline, dopamine en endorfine aan die je een goed gevoel geven en ervoor zorgen dat

je vervelende dingen even vergeet.

Ghreline is een stofje dat zorgt voor een hongergevoel en melatonine geeft je een slaperig gevoel.

(Bron: https://npofocus.nl/artikel/7473/wanneer-ben-je-gameverslaafd).


Vraag 3. Hoeveel verdient Ninja, de bekendste speler van Fortnite: Battle Royal, minimaal per maand?

Het juiste antwoord is d. € 500.000,-. Ninja zei in 2018 in een interview op de Amerikaanse televisiezender CNBC dat hij maandelijks ruim een half

miljoen dollar verdient, wat ongeveer € 500.000,- is. Hij verdient dat geld onder andere via Twitch Prime en Amazon Prime. Een deel van de volgers

op die videoplatformen betalen om Ninja te zien spelen. Doordat Ninja veel volgers heeft op YouTube, Instagram en Twitter, betalen bedrijven hem

goed als hij reclame voor hen maakt. Ondanks zijn goede salaris, zegt Ninja te proberen niet te luxe te leven, spaart hij veel en

hij geeft geld aan goede doelen.

(Bronnen: https://www.bright.nl/nieuws/artikel/4210871/fortnite-ninja-twitch-youtube-esports

en

https://gamer.nl/artikelen/nieuws/fortnite-streamer-ninja-verdient-500000-per-maand-2/).


Vraag 4. Hoeveel uur per week gamen jongens tussen 12 en 15 jaar gemiddeld?

Het juiste antwoord is b.16 uur. Meisjes gamen een stuk minder, gemiddeld 4,5 uur per week.

De verhouding tussen het aantal mannelijke en vrouwelijke gamers is 60/40.

Vraag aan de leerlingen hoeveel uur zij gemiddeld per week gamen. Komt dit overeen met deze cijfers?

16 uur gamen per week is trouwens veel, maar hoeft nog geen ongezond gamegedrag te zijn.

Of er sprake is van een gameverslaving heeft met met meerdere criteria dan alleen ‘het aantal uren gamen per week’ te maken.

(Bron: https://www.uu.nl/nieuws/bijna-10-procent-van-gamende-jongens-is-gameverslaafd).


Vraag 5. Games zijn ook geschikt om in te zetten bij sollicitatiegesprekken. Wordt hier nu al gebruik van gemaakt? En zo ja hoe?

Het juiste antwoord is d. Bij het UWV hebben ze een game ontwikkeld waarmee jongeren door middel van spelletjes oefenen

met het opstellen van een cv, het schrijven van een netwerkplan en het maken van een persoonlijke lijst met tips om werk te vinden.

Dit is een voorbeeld van serious gaming.

Deze vorm van games wordt bij steeds meer beroepsgroepen ingezet om vaardigheden te oefenen.

(Bron: https://nos.nl/op3/artikel/2043155-bij-sommige-bedrijven-is-solliciteren-een-spelletje.html).


Vraag 6. Wat betekent de gameafkorting MMORPG?

Het juiste antwoord is b. Dit is een online game die heel veel spelers tegelijk toelaat in één wereld.

Het is de afkorting van Massive Multiplayer Online Role Playing Game.

Dit soort games laten heel veel spelers tegelijk in één wereld toe. Elke gamer heeft een eigen avatar.

Samen met de andere spelers wordt samengewerkt aan een doel.

World of Warcraft is hier een voorbeeld van. Juist omdat je met anderen gamet kan het moeilijker zijn om te stoppen met het spel.


Vraag 7. Net als bij voetbalwedstrijden in een stadion, zijn er bij esport-wedstrijden veel toeschouwers. Hoeveel mensen over de hele wereld kijken

per jaar naar die esport- wedstrijden?

Het juiste antwoord is c. 380 miljoen. Dit aantal is wereldwijd.

Het aantal kijkers in Nederland is ongeveer 900.000. Dat is ongeveer 16 keer de Johan Cruijff ArenA vol.

(Bronnen: https://newzoo.com/insights/articles/newzoo-global-esports-economy-will-reach-905-6-million-2018-brand-investment-grows-48/ en  https://www.intermediair.nl/beroepen-functies/media/werken-als-esporter-in-een-industrie-van-1-2-miljard-dollar?utm_referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F).


Vraag 8. Hoeveel geld geeft een Fortnite-speler gemiddeld uit?

Het juiste antwoord is c. €77,-. De game zelf is gratis, maar Fortnite-spelers gaven in 2018 gemiddeld 77 euro uit aan in-game inkopen.

Dit geld wordt bijvoorbeeld uitgegeven aan outfits (skins) en upgrades voor je avatar.

Geven de leerlingen ook geld uit aan Fortnite of een andere online game?

Om welke bedragen gaat het dan?

 


Wie geef jij gelijk?

In dit onderdeel krijgen leerlingen vijf gesprekken te zien die aansluiten bij de 5 S’en.

Stel bij ieder gesprek de vraag met wie ze het eens zijn.

Start vervolgens de timer van 3 minuten, zodat de discussietijd niet in het geding komt.

 

 

Gesprek 1 sluit aan bij de S van school. Stel de leerlingen aanvullende vragen om de discussie op gang te helpen:

 Wat denk je dat Mandy bedoelt?

 Vind je dat ze daar gelijk in heeft? Waarom wel/niet?

 Vind je deze situatie herkenbaar? Wie van de twee ben je dan?

 Welke tips heb je om nee te zeggen?


Gesprek 2 sluit aan bij de S van sociaal. Stel vragen als:

 Wat vind je ervan als iemand een online of game-afspraak voorrang geeft op een echte afspraak?

 Hoe zou jij reageren in deze situatie?

 Vind je je online sociale leven even belangrijk als je offline sociale leven? Waarom wel/niet?


Gesprek 3 sluit aan bij de S van slapen. Help de discussie op gang met vragen als:

 Wat vind je ervan dat Tim offline gaat?

 Hoe zou jij reageren als je Tim was?

 Snap je waarom Noa wil doorspelen? Waarom wel/niet?

 Hoe lang kun je zelf doorgaan met gamen?

 Hoe voel je je daarna als je in bed ligt?


Gesprek 4 sluit aan bij de S van sport. Stel extra vragen als:

 Wat bedoelt Havid met een fit lichaam zorgt voor een fitte geest? Ben je het daarmee eens? Waarom wel/niet?

 Waarom denk je dat het nog meer goed is om gamen en sporten te combineren?

 Let je tijdens het gamen ook op je houding? Wat is een goede houding, denk je?


Gesprek 5 sluit aan bij de S van spel. Help de discussie weer op gang door vragen te stellen als:

 Kun je in games van je fouten leren? Waarom wel/niet?

 Hoe kun je in een game terugkijken op wat er wel en niet goed ging?

 Doe je dat weleens? Waarom wel/niet?


Sluit dit onderdeel af door met de leerlingen in discussie te gaan over de afrondende vraag:

Aan welke S kun jij meer aandacht besteden? Slaap, Sociaal, Spel, Sport of School?

Stel eventueel aanvullende vragen als:

 Waarom kies je deze S?

 Wie heeft er geen moeite met deze S? Waarom niet?

 Welke tips kunnen de leerlingen elkaar geven?


Klopt dit?

Bij dit onderdeel krijgen leerlingen vier stellingen voorgeschoteld waarbij ze aangeven of het klopt of niet.

Je kunt er weer voor kiezen om leerlingen de stellingen met hun smartphone te laten beantwoorden.

Laat ze in dit geval binnen 20 seconden antwoorden om de vaart erin te houden.

 

 

Stelling 1. In Engeland heeft het leger een oproep gedaan: ze zijn op zoek naar jongeren die vaak games als Fortnite en Call of Duty spelen.

Deze stelling klopt. Volgens de medewerkers van het leger leer je van deze games veel dingen die van pas komen in het leger.

Daarom willen ze dat gamende jongeren zich aanmelden.

(Bron: https://jeugdjournaal.nl/artikel/2266129-brits-leger-zoekt-fortnite-spelers.html).


Stelling 2. Gamers zijn vaak niet sociaal.

Deze stelling klopt niet. Van gamen kun je juist heel sociaal worden.

Doordat je veel games samen speelt, leg je online juist makkelijk contact en gamers ontmoeten/spreken elkaar ook op gaming events.

Als gamer moet je er natuurlijk wel op blijven letten dat je je online en offline leven in balans houdt en dat je niet te lang speelt.


Stelling 3. Game makers doen er vaak vele jaren over om een nieuwe game te ontwikkelen.

Deze stelling klopt. Een game ontwikkelen duurt vaak jaren en er werken al snel honderden mensen aan mee.

De Nederlands studio Guerrilla Games is de grootste gamemaker van ons land.

Zij deden er 7 jaar over om de Playstation game Horizon Zero Dawn te maken.

Dit duurde zo lang omdat de hoeveelheid beelden die nodig zijn, vergelijkbaar is met een animatiefilm van 30 uur.

Alleen al aan de hoofdpersoon Aloy hebben zes jaar lang 35 verschillende mensen gewerkt.

De laatste drie jaar werkten 250 mensen in Amsterdam tegelijkertijd aan de game.

Ook zaten er nog honderd ontwerpers in China en in Engeland gameden 80 spelers hele dagen om de game te testen.

Het ontwikkelen van de game kostte daardoor ook meer dan 45 miljoen euro.

Mobile games (zoals Flappy Bird) worden vaak in kortere tijd (gemiddeld 18 weken) ontwikkeld.

(Bronnen: https://nos.nl/op3/artikel/2160169-zo-maakte-deze-nederlandse-studio-een-van-de-grootste-games-van-het-jaar.html en https://nos.nl/op3/artikel/2159253-nederlandse-playstation-game-krijgt-wereldwijd-erkenning.html).


Stelling 4. Games kunnen jongeren met ADHD helpen met hun concentratieproblemen.
Deze stelling klopt. Het gaat hier om serious games die speciaal ontwikkeld worden om skills als plannen en organiseren te trainen.

Deze games worden uitvoerig getest en onderzocht voordat ze op de markt komen.

De Nederlandse game Plan-It-Commanderis hier een goed voorbeeld van.

(Bron: https://jeugdjournaal.nl/artikel/2260491-speciale-games-helpen-kinderen-met-angsten-en-adhd.html).

 


Voor- en nadelen van gamen

Deel de klas voordat dit onderdeel start op in groepjes van 2 tot 4 leerlingen.

 

 

Opdracht 1. Dit onderdeel start met de vraag: Wat zijn de voordelen van gamen?

Start de timer en geef leerlingen 1 minuut de tijd om zoveel mogelijk voordelen te bedenken.

Ze zoomen hierbij in op wat je van gamen kunt leren.

Is de tijd om? Bespreek dan met de leerlingen na wat ze hebben opgeschreven.

Schrijf deze voordelen eventueel op het digibord.

Niet alle voordelen zullen bij iedere gamer (meteen) gelden.

Juist door het bewust omgaan met gamen kunnen de voordelen van gamen tot hun recht komen.

 

Voordelen die leerlingen kunnen noemen, zijn: het is goed voor je hand-oog coördinatie en motoriek,

je kunt je cognitieve functies verbeteren, je leert multitasken, het is goed voor je beslisvaardigheid

en werkgeheugen, je kunt leiderschap ontwikkelen,je leert je geduld op de proef stellen, samenwerken,

je focussen en doelen stellen, je krijgt er doorzettingsvermogen van, het is goed voor je oplossend vermogen, reactiesnelheid,

coördinatie en oriëntatie, je leert onderscheid zien in contrast van kleur, het stimuleert je creativiteit, je zelfvertrouwen kan groeien,

het is een uitlaatklep voor agressie (dat wil zeggen een manier om te ontstressen),

je leert online nieuwe mensen kennen (sociale interactie online), je wordt zelfbewuster en vrolijker,

je leert soms nieuwe talen en leert beter omgaan met winst en verlies


Opdracht 2. Leerlingen gaan met elkaar in discussie over de vraag: Ben jij je bewust van jouw houding tijdens het gamen?

Waar gamen leerlingen vaak? Doen ze het zittend, liggend of staand? Welke houding nemen ze aan?

Veranderen ze tijdens het gamen van houding?

Als je in een verkeerde houding zit of te lang dezelfde houding aanneemt, kun je gameblessures oplopen. Koen vertelt daarover in de video.


Opdracht 3. Leerlingen beantwoorden nu de vraag: Wat zijn de nadelen van gamen?

Start de timer weer en geef leerlingen 1 minuut de tijd om zoveel mogelijk nadelen te bedenken.

Is de tijd om? Bespreek dan met de leerlingen na wat ze hebben opgeschreven.

Schrijf deze nadelen eventueel op het digibord.

Niet alle nadelen zullen bij iedere gamer meteen meespelen.

Of er sprake is van ongezond gamegedrag heeft met met meerdere criteria te maken.

Als je echt bewust gamet is de kans op nadelige gevolgen minimaal.

 

Nadelen die leerlingen kunnen noemen, zijn: vaak heb je een gebrek aan controle over hoeveel je gamet,

je kunt de neiging hebben om je vrije tijd liever te gaan gamen ten opzichte van andere dagelijkse activiteiten,

niet kunnen stoppen met gamen, ook als dat negatieve consequenties heeft,

je kunt gaan liegen over de tijd die je gamet, slechtere relaties krijgen in het echte leven,

een vertekend beeld krijgen van de werkelijkheid, last krijgen van agressie, stress, irritatie (zowel fysiek als verbaal),

soms weet je niet met wie je praat/wie er aan de andere kant zit, je moet oppassen met gegevens uitwisselen,

soms wordt je minder sociaal in het echte leven en heb je minder empathie,

maar wel een hogere sensitiviteit voor agressie en meer agressieve gevoelens en gedachten,

sociale isolatie is een risico,net als gameverslaving/ongezond gamegedrag met als gevolg dat je minder studeert, slaapt, sport en

sociaal bent.

Je lange termijn concentratie kan afnemen, je geheugen kan slechter worden, je kunt last krijgen van lichamelijke klachten,

slaapproblemen, depressie, huidveroudering, gewichtstoename en oogproblemen (droge ogen).

 

Tip!

Onder de button staat een weblink naar een testje om na te gaan hoe bewust je game gedrag is.

Schrijf deze link op het bord voor leerlingen die deze test willen doen:

https://www.gameninfo.nl/publiek/test-je-game-gedrag