Les: Online/Offline

 

Level 3: Online/offline

Dit level bestaat uit twee onderdelen.

Bij het eerste onderdeel geven leerlingen hun mening,

bij het tweede geven ze aan waar en wanneer ze hun smartphone/laptop gebruiken.


Wat vind jij?

Duur: 15 minuten

 

Leerlingen geven hun mening over drie stellingen.

Zijn de meningen in de klas verdeeld? Ga over de stelling in discussie met de leerlingen.

Vraag waarom ze dit vinden/denken en of ze voorbeelden kunnen noemen.

 

 

Stelling 1. Het is terecht dat je niet mag appen op de fiets.

Stelling 2. Meisjes zitten veel langer en vaker op Instagram dan jongens.

Stelling 3. Per dag zijn jongeren meer online dan dat ze slapen.


Pak jij ‘m? –Bingo!

Deel het ‘Pak jij ‘m? –Bingo!-blad’ uit en klik op het scherm op het gele vlak.

Kies steeds een plaats die op het digibord beschreven staat.

Op het bingoblad vinken leerlingen deze plaats af als zij hun smartphone/tablet daar ook gebruiken.

Wie heeft het eerst bingo?

Ga vervolgens met de leerlingen in discussie.

Wat vinden ze van hun telefoongebruik? Is er iets wat ze daaraan zouden willen veranderen?

Denken leerlingen dat het een goede ontwikkeling is dat we steeds meer tijd online doorbrengen?

Waarom zou het wel of niet goed kunnen zijn?

Hoe kijken ze naar hun eigen toekomst.

Willen ze meer of minder tijd achter een scherm doorbrengen? Waarom?


Maak jouw eigen website met JouwWeb